Sverige, rid ut mer!

Ett viktigt ämne som många slarvar med - variation. En häst är inte gjord att gå i ett ridhus 7 dagar i veckan, inom fyra väggar och tak. Det sliter på leder och kan leda till att hästen tappar motivationen och träningen blir något negativt. 
 
Något jag är otroligt noggrann med och som jag aldrig kommer ge vika för är att Eddy ska ut i skog minst 1 gång/vecka. Vår "rida-ut-dag" är på lördagar, det är oftast då jag har mest tid så att vi kan vara ute länge och njuta & inte behöva stressa hem till stallet. Sen vill jag gärna att han kommer ut så mycket som möjligt men eftersom vi tränar så pass mycket för instruktör (4 ggr/vecka) så är det svårt att tajma in. Men att rida ut stärker både hästens ben, hästens psyke (prova rid ut själv, hästen får använda huvudet såå mycket!) och jag tycker personligen att vår relation stärks. Vi kommer närmre varandra och det mysigaste vi vet är att antingen rida ut och galoppera över ängar, hoppa över diken eller bara skritta ut barbacka. Eddy är nöjd bara han får komma ut på långa tyglar.. 
 
Det skär i hjärtat på mig när jag ser hästägare som bara trimmar, trimmar och trimmar i ridhuset. Att inte ens kunna skritta fram eller skritta av utomhus.. Om Eddy skulle gå i ridhuset hela tiden skulle han tröttna, helt klart. Han är så känslig i huvudet och han är ju framförallt inte byggd för att gå i ridhuset med korta, snabba vägar. Han är gjord för att gå på en bana som har långa och mjuka svängar och han ska springa fort. Sen när vi tar in han i ett ridhus och måste hålla in alla gångarter tycker jag att det är inte mer än rättvist att han får komma ut minst en gång per vecka och sträcka ut sina ben och bogar. 
Skulle vara kul att höra era åsikter!
Bild från en P&J i Vänsta, 70 cm debuterade vi där! Om ni funderar över de vita hovarna, det var snö ute haha..
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg som jag kan besöka?:

Kommentar:

Trackback