Undertempo.

Något som väldigt många ryttare inte tänker på är farten och tempot. Jag får ärligt talat panik på alla som rider i ett enormt undertempo och kräver att hästen ska gå bra. Men förstår ni inte hur svårt det är för hästen att trava/galoppera saaakta, sakta och arbeta med ryggen? Ju saktare hästen måste röra sig - desto mer måste hästen samla sig. Logiskt eller hur? Sen att behöva se när ryttare bromsar sina hästar och hästarna verkligen inte orkar, det är inte kul nånstans.
 
Jag har tränat Ettans rygg- och rumpmuskler nu i flera månader och det är inte förren nu hon kan gå i en samlad galopp där hon jobbar rätt med alla muskler och hon behöver inte arbeta ihjäl sig för att orka. Hon är nöjd och frustar alltid när hon får galoppera i den galoppen som hon anser vara behaglig. Och visst är det så det ska vara, vi måste lyssna och lägga märke till hästarnas signaler. Visst, Ettan kunde galoppera sakta för ett halvår sedan också men det var inte rytmiskt någonstans och hon fick kämpa järnet. Det var inte vackert helt enkelt och det flöt inte på som jag ville att det skulle göra så jag började helt enkelt att bygga hennes muskler. 
 
Vissa grejer måste man skynda långsamt med och börja där vart din häst är redo. Tänka på vilken häst man sitter på, hur musklad den är och hur utbildad den är. Rid snälla inte i undertempo, mitt hjärta brister när jag ser hur hästarna inte får sträcka ut sina långa ben och pinnar på i någon sorts shettistempo. Hästarna måste få ta lååånga steg och sänka sig med lååång hals - steg nummer 1 för lösgjöring vilket är mitt mål med varenda pass jag rider.
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg som jag kan besöka?:

Kommentar:

Trackback