Okunskap om hjälptyglar.

Som alla hästmänniskor vet så är hjälptyglar ett väldigt stort och känsligt ämne där det finns många åsikter - jag tänkte berätta min syn på saken. Jag tror att allt hat mot hjälptyglar beror på okunskap, folk vet inte vad de är till för och tror bara att det är ett sätt att göra så att "hästen kröker på nacken och det skadar hästen". Men hallå, låt mig försöka förklara såhär, jag berättar två alternativ och ni får själva bestämma vilket som låter bäst för min häst. 
 
Alternativ 1. Ettan går med huvudet rakt upp i himlen, har ingen takt och det är katastrof när det kommer till rytmen. Jag kan knappt rida lätt för att hon stressar upp sig själv och verkligen spänner sin underhals och sänker ryggen för att komma undan arbete. Hennes ben fladdrar åt alla olika håll och jag kan knappt svänga henne pga hennes bogar som flyger ut. 
 
Alternativ 2. Ettan sänker sitt huvud och hals och höjer ryggen. Hon har en takt & rytm och det är inga problem för mig att svänga. Hon sträcker ut benen och tar långa, fina, lugna steg. Hon suger på bettet och hela hon ser harmonisk och nöjd ut med tillvaron. Hon har koll på sina ben som trampar under henne på rätt sätt. 
 

Vilket alternativ tror ni Ettan rids med hjälptyglar? Precis, alternativ 2. Ni ser vilken skillnad det blir, istället för att jag ska sitta och rida två timmar med alternativ 1 så kan jag rida 25 minuter effektivt med alternativ 2 och göra något vettigt.
 
Vilket alternativ skadar Ettan i längden? Precis, alternativ 1. Ingen häst mår bra av att stressa upp sin i ridningen, ingen häst blir utbildad på det här sättet. Ingen häst bygger muskler på det här sättet och det stärker verkligen inte en hästs psyke. 
 
Förstår ni vart jag vill komma? All denna hysteri om att hjälptyglar skadar, förstör och det är djurplågeri beror på att folk inte vet vad hjälptyglar är till för. Helst vill ju detta "folk" att jag ska rida Ettan barbacka och med en repgrimma eller kanske inte ens rida henne utan bara köra NH. Nej det funkar inte riktigt så. Jag rider med hjälptyglar (i mitt fall är det graman endast och nu ska jag börja med martingal i hoppning) för att hon ska jobbas på rätt sätt och därför bygga rätt muskler, dvs träna bort underhalsen och bygga ryggmuskler. Mitt mål är ju att kunna rida henne utan hjälptyglar men i dagsläget funkar det inte så, hon är speciell och hon är svår och det är jäkligt mycket massa på den hästen = sjukt svårt att rida henne på rätt sätt. Sen såklart, finns det fall där hjälptyglar används FEL, folk som inte VET varför de använder hjälptyglarna och de får fel funktion i ridningen. Där säger jag också nej till hjälptyglar men absolut inte om det används på rätt sätt. Dra inte alla över en kam. 
 
Jag älskar min häst över allt annat och jag är villig att göra allt för att hon ska må bra och få rätt förutsättningar och om det krävs att jag behöver rida henne med hjälptyglar så gör jag det med glädje. 



Kommentarer
Postat av: Lisa Brännström - Dressage By Lisa

Jag är för det mesta emot hjälptyglar av den enkla anledningen att många använder den trots en stor okunskap. För många blir det en "genväg" (finns inga genvägar) och jag har sett och hört om såå många som använder det fel. MEN i sådana fall som du beskriver det tycker jag att det låter vettigt och då har jag ingenting emot hjälptyglar. Dessutom skriver du att ditt mål är att kunna rida utan och det är så det borde vara. Så bara det används rätt, med kunskap och med mål att kunna rida utan så tycker jag att det är bra i svåra fall :)

2013-10-27 @ 15:37:47
URL: http://dressagebylisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg som jag kan besöka?:

Kommentar:

Trackback