Hur jag förbereder mig inför tävling

Som jag redan sagt, jag är aldrig nervös inför en dressyrtävling. Tänkte dela med mig av mina tips för att vara så bra förberedd som möjligt och därför slippa stressen och nervositeten. För om jag blir stressad kommer nervositeten som ett paket på posten. 
 
× Se till att ha en packlista! Skriv den några dagar innan så du kan tänka på den i några dagar och skriva upp fler saker som du kommer på. På det här viset kommer du inte glömma något och ha med dig allt till tävlingsplatsen. 
 
× Träna rätt! Alla hästar är olika, Ettan är som finast när hon får gå hårt på t.ex fredagen och vila/skritta ut på lördagen om det är tävling på söndagen. Då är hon riktigt lösgjord. Medan andra kanske måste rida jätte hårt dagen innan eller vad som helst, hitta vad som funkar för din häst! 
 
× Spendera kvällen innan med din häst! Stryk allt annat, fester, kompisar, allt. Det är du & hästen i fokus, ni ska ha kul tillsammans och äta massa gott - både du och hästen. Stå och borsta lite extra där hästen gillar, köp en påse morötter som du kan belöna och stretcha hästen med, allt för att ni ska känna er som ett team.
 
× Bada, frisera, putsa, packa! Sätt på go musik i stallet eller varför inte ta dit din bästa kompis som sällskap? Bara du är avslappnad själv och inte tänker på "allt som kan hända". Du ska vara lugn och ha kul. Att vara i stallet och fixa allt taggar till mig rejält! 
 
× Se till att ha kunnig hästskötare med dig! Din mamma, pappa, syster, kompis. Bara någon som VET vad dem gör. Du ska inte behöva lägga fokus eller oroa dig över att allt runt omkring själva ridningen ska funka. Det är verkligen en stor lättnad för mig iallafall, jag tar alltid med mig en kompis då min pappa inte kan någonting om hästar. 
 
× Var ute i god tid! Var hellre en timme för tidig än 30 minuter försen. Det är ett otroligt stressmoment! 
 
× Tänk att det är en helt vanlig träning du ska på! Gå upp i tid, käka god frukost och bara ta det lugnt. Om du är jätte nervös inför tävlingar, tänk inte på det.
 
Jag lovar er att om ni följer dessa punkter kommer ni garanterat vara mer lugna, ha så mycket roligare och klättra upp i klasserna på nolltid! Tävlingar är bara till för att ha kul, och det ska ni inte glömma bort. Det är du & hästen som visar upp er för att ni tycker att det är KUL! Hästen känner det minsta du känner så ha kul och var taggad så kommer hästen bli exakt likadan och den kommer prestera bättre.♥
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg som jag kan besöka?:

Kommentar:

Trackback