Så lätt att få men så svårt att få bort.

Hästens sjukdomar i alla former. Inget jag vill leka med! Jag är otroligt nojjig över hästens hälsa och minsta hästen hostar eller beter sig annorlunda eller har en liten förändring på kroppen får jag panik och springer till närmsta hästkunniga människa och ber dem kolla på hästen. Nog för att jag kan ganska mycket om sjukdomar så vill jag ha någons annan syn på saken också, för att säkerhetsställa liksom. En riktigt bra fördel med ett stort stall med mycket folk, alltid någon som kan hjälpa! Så jag tänkte dela med mig av några tips som jag lärt mig under vägen under min ridkarriär, som jag hört av massa olika folk. 
 
För att förhindra kolik: 
× Låt inte hästen dricka iskallt vatten efter ett svettigt ridpass. 
× Om du ska byta foder, byt SAKTA! Låt hästens mage vänja sig. Alltså varva ditt gamla foder med det nya ett tag innan du byter över helt. 
× Motionera regelbundet. Det får igång matsmältningen & förebygger förstoppning.
× God kvalité på fodret förhindrar gaskolik. 
 
För att förhindra mugg:
× Om du kan, låt bli att klippa hovskägget. Det skyddar.
× Om din häst står i lerig hage, spola NOGA av benen/karlederna varje dag.
× Använder du boots & din häst har problem med mugg? Prova att sluta använda dessa och kolla om muggen försvinner. 
 
Allmäna tips som gör att du kan förhindra alla möjliga skador:
× Var noga med att skritta av ordentligt. All mjölksyra måste skrittas bort innan hästen ställs in i box, annars kan mjölksyran i längden "äta upp" musklerna inifrån.
× Om din häst nyss jobbat hårt eller t.ex hoppat och därmed fått stor belastning på frambenen, kyl med kallt vatten ca 10 min/varje ben eller använd kylgel/arnika. Detta för att förhindra överbelastning. 
× Massera och/eller stretcha din häst dagligen. 
× Var noga med din hästs utrustning, dvs sadel, träns, skydd osv. Allt måste sitta perfekt för att förhindra att skador kommer med tiden. 
× När vintern nu kommer så var noga med att hovarna är RENA under natten och ha rent spån i boxen så hovarna hinner torka över natten och därmed förhindra strålröta och/eller fång. 
 



Kommentarer
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Så himla bra blogg du har! Börjar följa dig direkt ♥

2013-11-06 @ 18:17:47
URL: http://neapocalypse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg som jag kan besöka?:

Kommentar:

Trackback