Min drömhäst.

På varje frågestund jag haft (både här och på min gamla blogg) så har det alltid kommit frågan "hur ser din drömhäst ut?". Jag anser att drömhästar finns och det enda som krävs att hitta din drömhäst när du ska provrida, är att vara lite kräsen. 
 
Det gäller att vara säker på sin sak, veta vad man vill med sin ridning och vad man har för mål. Om jag siktar på SM, ja men då ska jag leta efter den perfekta hästen för mig som klarar av det. Jag kommer aldrig kunna, och vill inte heller, utbilda en unghäst. Jag vet hur mycket jobb, tid och pengar som krävs och jag har inte det intresset helt enkelt. Jag rider i nutiden och rider för att det är KUL, jag tävlar på den nivån som min tävlingshäst klarar och strävar inte efter att bli bäst i världen eller komma upp i klasserna på nolltid. Det tar den tid det tar helt enkelt! 
 
Nu låtsas vi att jag ska börja leta efter hästar på Hästnet för att åka och provrida, det här är vad jag kollar på: 
  • Åldern! Jag vill ha en lite äldre, mellan 12-16 år gammal. Perfekt ålder för en tävlingshäst. 
  • Storleken! Jag är inte så lång men kan inte heller ha en för liten häst och verkligen inte en för stor. En lagom, jag anser att Ettan är perfekt i storleken för mig - alltså ca 165 cm i mankhöjd. 
  • Tävlingsmeriter, hur den är på tävlingar osv! Som sagt, jag vill ut och tävla nu för att det är kul. Vill inte ha en "grön" häst. Vi ska ut på banorna tillsammans och ha KUL. Sen ska den såklart vara cool på tävlingsplatser, jag måste och vill ha en trygg häst! 
  • Humöret! Det kan man ju inte döma av en annons, men om jag bestämmer mig för att åka och provrida så är en snäll, trevlig och trygg häst ett stort krav. Jag vill ha en häst jag kan göra allt med utan att behöva känna mig osäker. En läromästare helt enkelt!
Det är väl de fyra saker som är basic, sen ska man såklart klicka med hästen också! Om vi säger att en häst har allt jag söker, verkligen en amanda-häst men det inte klickar på en gång, då står jag över och tackar nej istället. Jag vet att jag kommer hitta min, verkligen MIN drömhäst en vacker dag. Jag måste bara ha tålamod och vara lite kräsen. Jag köper ingen häst "bara sådär" för att ha en häst, då väntar jag hellre ett extra år tills min häst dyker upp!



Kommentarer
Postat av: ・゚♥ ✞ ✧:* Nᴇᴀ - pasteller och hästar *:・゚♥ ✧* ▲

Åh jag önskar också jag hittar min drömhäst! ♥
Fast min medryttarhäst är nog ganska nära! ^-^

2013-11-22 @ 08:06:10
URL: http://neapocalypse.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg som jag kan besöka?:

Kommentar:

Trackback