Framskydd är viktigt!

Alla diskussioner om benskydd hit och dit, vissa är för och vissa emot. Jag har alltid framskydd på Ettan, bakskydd för den delen också men jag är otroligt noggrann med framskydd! Varför då? Jo för jag fick höra om en skräckhistoria för några år sedan som jag aldrig, aldrig, aldrig vill råka ut för. Det var en tjej som fick lov att avliva sin älskade häst p.g.a av skador som hästen fick för att den inte var skyddad om de känsliga senorna som finns i frambenen! 
 
Usch, vill inte ens tänka tanken att något sådan skulle hända min älskade Ettan. Därför är jag noggrann nu, ska vi rida - på med skydden. Ska vi rida ut - på med skydden. Helst av allt skulle jag vilja ha framskydd på henne i hagen men där går faktiskt en gräns för mig. Hästar är trots allt hästar och ska inte behöva ha krims krams på sig i hagen utan där är de bara hästar. Samma sak i boxen, där får hon vara helt fri från skydd osv. Boxen är hennes mjuka, lugna plats där vart ingenting ska störa henne! Vill knappt ha täcke på henne i boxen men det måste hon ha för det drar kallt nu på vintern i stallet och hon är klippt = risk för korsförlamning! 
 
Nej hörrni, sätt på ett par enkla skydd på era fyrbenta vänner. Ni kan tycka jag är överbeskyddande eller "min häst slår aldrig i frambenen så hen behöver aldrig det!", men jo. Ettan slår inte heller i frambenen vanligtvis, men olyckan kan vara framme snabbare än ni tror och då vill jag att skydden ska vara där för att förhindra de största skadorna! 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg som jag kan besöka?:

Kommentar:

Trackback