Framridning.

Något jag tycker är otroligt dåligt att vissa hästägare är synen på framridning. Att skritta fram 2-3 varv, korta upp tygeln, begära av hästen att den ska gå perfekt. Njeee, inte en normal hästsyn där inte! En häst är precis som en människa, musklerna måste hinna bli varma och mjuka innan man kan begära mer av dem, såklart. Eller hur? 
 
Jag skrittar alltid fram minst 10 minuter på helt långa tyglar, låter hästen få lunka på i en aktiv skritt så den blir varm snabbare. Sen börjar jag jogga och om hästen hänger på tygeln låter jag den göra det, det är liksom inte det som är fokus. Fokuset är att den är aktiv för skänkeln och handen och det kontrollerar jag med många halvhalter och tempoväxlingar - det är det enda jag begär av hästen i början! Att börja jobba en kall och stel häst kan leda till korsförlamning, fel belastning och enorma sträckningar. DET är inte att leka med! 
 
Samma sak gäller avskrittning och att varva ner hästens muskler och andning. Jag travar alltid av hästen och sen skritta av så länge det behövs, tills den slutar andas häftigt! Andningen ska ha gått tillbaka till normal och pulsen ska vara okej. Om man slarvar med att skritta bort all mjölksyra som uppstått kan det leda till, det låter hemskt men det är sant, att mjölksyran samlas i musklerna och börjar äta upp musklerna inifrån. USCH 
 
Så helt enkelt, framridning och avskrittning är 50% av ett pass! Det är sååå viktigt och slarva inte med det.



Kommentarer
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

sv; Awwwiiii! :3 taack <3

2013-11-28 @ 20:39:49
URL: http://neapocalypse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg som jag kan besöka?:

Kommentar:

Trackback