Rätt häst till rätt ryttare.

Jag tycker att det är tragiskt att se folk äga för svåra och för stora hästar. Jag tycker nästan lite synd om folk som tyvärr tagit sig vatten över huvudet och gett sig in på en alldeles för svårriden häst. Det gäller att matcha häst och ryttare exakt, annars kan det bli så fel! Men visst, varken jag & Ettan eller jag & Eddy red ju suveränt i början, det såg katastrofalt ut. Men våra tränare trodde iallafall på oss och det är huvudsaken, att någon riktigt duktig ser kapaciteten i ekipaget! Det visade ju sig ha rätt, i dagsläget klarar jag av att hantera båda två. 
 
Men dessa stackare, som sitter och försöker hålla i sina alldeles för stora, för starka och för svåra hästar är inte okej. Rätt storlek, rätt temperament, rätt utbildning - prio!!! Jag har rätt korta ben och jag kan inte rida min vän Daniellas häst alls som är över 176 i mankhöjd. Eller ja, rida kan jag väl men det känns inte bra och det ser inte bra ut. Medan Daniella har längre ben än vad jag har och Daniella och Grace passar varandra så fint så. Så jag säger det, matcha häst och ryttare så kommer framgångarna fortare än vad ni tror.
 
Jag föredrar dom lite mindre hästarna, som Eddy. Han kan inte vara över 160 i mankhöjd och jag tycker att han är perfekt storlek för mig. 



Kommentarer
Postat av: anonym

kan du lägga ut typ som ett tips, om något om hästar , något man verkligen kan ta in , spelar ingenroll vad de är om , men bara någonting riktigt bra att tänka på när man gör olika saker med hästen :)

2013-12-18 @ 15:51:02
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

sv; åh vad najs! vad tatuerade du?

2013-12-19 @ 08:50:07
URL: http://neapocalypse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg som jag kan besöka?:

Kommentar:

Trackback